1949-1963 Drie kunstenaarsverbanden

in Oosterbeek

Een aantal kunstenaars, dat deel uitmaakt van deze tentoonstelling, was lid van een of meerdere hieronder genoemde verbanden. Hieronder enige informatie.

De groep Oosterbeekse Beeldende Kunstenaars (1949-1954)

Na de oorlog komt het culturele leven in de gemeente Renkum weer langzaam op gang. Was voor de oorlog Renkum het centrum van de beeldende kunst in de vorm van de vereniging Pictura Veluvensis (1902-1935), na de oorlog verplaatst zich dit naar Oosterbeek met de oprichting van de kunstenaarsgroep Oosterbeekse Beeldende Kunstenaars (1949-1954), opgericht door de kunstschilder Herman Romijn. Voornamelijk Oosterbeekse kunstenaars nemen deel aan de tentoonstellingen. Een van de weinige ‘niet-Oosterbekers’ is de Heelsumse kunstschilder Barend Ferwerda. Gezien zijn dan al respectabele leeftijd wordt hij de ‘nestor onder de schilders’ genoemd. Er wordt geëxposeerd in villa Quatre Bras, hoek Utrechtseweg/Stationsweg.

De kunstenaarsvereniging Rhijn-Ouwe (1955-1961)

In 1955 gaat deze groep over in de kunstenaarsvereniging Rhijn-Ouwe. Ook hiervan is Herman Romijn de initiator en drijvende kracht. Deze vereniging gaat van start met ongeveer dezelfde kunstenaars. Wel tracht men het werkterrein te verruimen, omdat men ook kunstenaars binnen het gehele gebied van de gemeente Renkum in haar gelederen wil opnemen. Naast kunstschilders melden zich ook beeldhouwers, keramisten en grafici. Over het algemeen vinden er twee tot drie tentoonstellingen per jaar plaats. Een lente-, zomer- en kersttentoonstelling. Vanaf 1958 wordt een vaste tentoonstellingsruimte gevonden in de aula van het dan nieuwe gebouw van de Pieter Reijenga school aan de Talsmalaan in Oosterbeek. De tentoonstellingen worden steevast goed bezocht. Maar na het overlijden van de motor achter de vereniging Herman Romijn in 1959 is het heilige vuur verdwenen. De laatste tentoonstelling vindt plaats in 1961.

‘punt 62’ – kunstenaarsgroep van de Zuid-Veluwezoom (1962/63)

In 1962 vindt de oprichting plaats van ‘punt 62’ – kunstenaarsgroep van de Zuid-Veluwezoom. Deze groep is geen lang leven beschoren. Er is geen vaste tentoonstellingsruimte voorhanden en het ontbreken van stimulans in de vorm van subsidies zal het betrekkelijk snelle einde van de vereniging hebben ingeluid.

Gesteld kan worden dat de vereniging Rhijn-Ouwe en de groep Oosterbeekse Beeldende Kunstenaars succesvolle podia zijn geweest voor tientallen kunstenaars, die zich regelmatig in hun directe woon- en werkomgeving met hun werk konden presenteren in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. Deze kunstenaars zijn beeldbepalend geweest voor deze periode.

Het zal tot 2003 duren voordat er in de gemeente Renkum weer een samenwerkingsverband van kunstenaars ontstaat in de vorm van de kunstorganisatie Scarabee, stichting voor kunst en landschap.